Prijsaanvragen en leveringsdata

De basis van elke berekening, of het nu gaat om wederverkoop of productie, is de prijsopgave. Hier combineert u de aan te vragen producten met de betreffende leveranciers. Een e-mail met de aanvraag met alle producten wordt automatisch gegenereerd en als PDF verstuurd voor elke leverancier. Het is ook mogelijk om een link te sturen. De leverancier wordt dan doorgestuurd naar een website waar hij de prijzen en eventuele volgende leveringsdata digitaal kan invullen. De gegevens worden dan automatisch in het systeem overgedragen.

Inkoopaanvragen en materiaalbehoefte

Inkoopaanvragen stellen u in staat om C-onderdelen of bedrijfsmaterialen en hulpmaterialen te plannen en te beheren die doorgaans niet automatisch door BOM’s worden uitgelicht. Hier kan de aanvrager de status van de aanvraag volgen aan de hand van inkooporders en goederenontvangstbewijzen.

De MRP-controller kan aanvragen omzetten in inkooporders met behulp van drag & drop en deze combineren of groeperen met andere aanvragen of materiaalbehoeften. Net als bij de MRP-voorstellen gaat de referentie van de oorsprongsbehoefte niet verloren.

Raamcontracten en afroeporders

In de raamcontracten gaat u akkoord met de aankoop van goederen over een bepaalde periode tegen vaste voorwaarden. Uit deze contracten kunnen dan ten alle tijden inkooporders voor de verkoper worden gegenereerd. In het geval van afroeporders kunt u daarentegen vaste tijden definiëren voor individuele leveringen. Het is daarom mogelijk om hier maandelijkse leveringen te regelen via seriële invoer en om individueleafroepen naar uw leverancier te sturen. De geschiedenis toont duidelijk afroeporders en veranderingen in leverdata en hoeveelheden.

Debetnota’s en herinneringen aan leveranciers

Als de levering van goederen onvolledig, defect of beschadigd is, kunt u debetnota’s (ook wel creditnota’s voor goederenontvangst genoemd) gebruiken om het factuurbedrag te verminderen of de geweigerde onderdelen aan de verkoper te retourneren. U kunt aanmaningen/herinneringen gebruiken om uw leveranciers in gebreke te stellen als de eerder overeengekomen leveringsdata niet zijn gehaald of als er onderdelen ontbreken in de levering. Deze kunnen dan per post of per e-mail worden verstuurd.

Speciale kenmerken van TimeLine:

Een flexibelere planning door middel van variabele ordertypes:

  • Aankoopcontract/contract op hoofdlijnenIndividuele aankoopopdracht
  • Vrijgavebevel/aankoopvordering
  • Aankoop van benodigdheden voor de bedrijfsvoering, hulpstoffen en reserveonderdelen

Niets wordt meer vergeten door geautomatiseerde procedures:

  • Workflow-ondersteunde termijnborgingsprocedure
  • Automatisch bestellen van ingegoten onderdelen door middel van MRP run
  • Herinneringen aan leveranciers: Herinneringen voor onbeantwoorde prijsaanvragen, onbevestigde bestellingen en niet-bevestigde leveringen – ook per seriepost

Meer overzicht door integratie van alle typen eisen in één systeem:

  • Aankoopvordering
  • Voorstel voor een beschikking van de Commissie (MRP-run)
  • Planning van de vereisten op lange termijn planning/productieprogramma’s

Flexibeler reageren door middel van variabele procescontrole voor inkoop:

  • Overdracht van verkooporder
  • Overdracht van aankoopaanvraag
  • Automatisch genereren uit voorstel
  • Handmatige creatie

Sneller bestellen door goede ergonomie:

  • Directe sprong naar de stamgegevens van de verwerking
  • alle processen kunnen op elk moment worden geannuleerd, bijvoorbeeld in het geval van wijzigingen in de eisen.
  • Duidelijke bediening: Een bedrijfsproces kan volledig in één scherm worden verwerkt zonder dat er naartoe gesprongen hoeft te worden.

Gunstiger inkoop door flexibel prijsbeheer:

  • Wie-levert-wat-lijst
  • Leveranciersgerelateerde hoeveelheid en kortingsschalen
  • Een willekeurig aantal toeslag-/kortingscomponenten per leverancier en artikel maakt het mogelijk om prijscomponenten te scheiden in afzonderlijk te parametriseren aanvullende diensten, die automatisch kunnen worden overgedragen naar de bestelprocessen.
  • Uitgebreid beheer van prijswijzigingen (geautomatiseerde prijsverhogingen, enz.)

Volledig geïntegreerd:

  • Integratie in de financiële boekhouding, de kostenberekening, de productie en het materiaalbeheer